Waar ligt jouw prioriteit als ondernemer?

Sta je er wel eens bij stil hoeveel tijd jij kwijt bent aan dagelijkse (terugkerende) taken?
Er is zo veel te doen! Elk project of elke hoofdtaak brengt weer subtaken met zich mee.

Heb jij voor jezelf al helder wat jou meest tijdrovende maar noodzakelijke taken zijn?
Het is allemaal even belangrijk, maar waar ligt je grootste prioriteit?
In deze blog geef ik je tips over je focus en prioriteiten.

Zijn je prioriteiten helder?
Indien je al een mega groot netwerk hebt, wat voor je werkt, zal je met nauwelijks tot geen marketing ook geen klanten aantrekken. Zonder klanten stagneren je inkomsten. Zonder inkomsten heb je eigenlijk geen bedrijf.
Maar hoe betaal jij dan je rekeningen? Het is dus belangrijk dat je gaat kijken wat voor jou het meeste prioriteit heeft.

Focus je op je prioriteiten. Onderstaand geef ik je tips voor drie belangrijke focuspunten.

  1. Klanten krijgen
    Ga aan je zichtbaarheid werken en laat de markt zo snel mogelijk kennis met je maken. Als ze je niet kennen zullen ze niet snel bij je kopen. Het is dus belangrijk daar snel actie op te ondernemen. Breng in kaart waar je doelgroep zich bevindt en welke (online) kanalen je moet inzetten om je doelgroep te bereiken.
  2. Zichtbaarheid vergroten
    Door zichtbaar te zijn bouw je een vertrouwen op die zich later zal terugbetalen. Niet iedereen is een snelle beslisser.

    Een klant gaat gemiddeld pas na 7 tot 12 contactmomenten over tot verkoop.
    Dat hoeft natuurlijk niet alleen fysiek maar als je de contactmomenten kan ondersteunen vanuit de online mogelijkheden kom je al een heel stuk dichterbij. Ze zien je. Ze lezen over je. Leren je kennen. Raken geïnteresseerd. Willen je volgen. Reageren op je posts. Weten je te vinden!
  3. Werken aan je relaties
    Zorg dat je trouwe klanten bij je blijven, bouw (opnieuw) aan je relaties en wees klaar om nieuwe klanten te ontvangen. Vraag hoe het met ze gaat en of je ze wellicht kan helpen. Vraag naar hun worstelingen, hun problemen en help hen oprecht met concrete oplossingen. Blijf aangehaakt en schroom niet om vrijblijvende informatie weg te geven.
    Je wilt tenslotte hun vertrouwen winnen.

Jouw kostbare tijd kost je geld.
Bovenstaande vraagt een investering van je tijd. Jouw tijd is kostbaar en tijd kost dus geld. Kijk dus goed naar hoe je met je tijd om gaat.

Vraag jezelf eens af:
– Wat kost mij het meeste tijd?

– Waar kom ik niet aan toe?
– Op welke werkzaamheden verlies ik energie?
– Waar zouden systemen en processen beter kunnen?
– Moet ik écht alles zelf doen?

Als je dit inzichtelijk maakt zal snel helder worden wat er anders kan en waar jij wel jouw kostbare tijd aan wilt besteden.
Omdat ik weet dat er veel ondernemers met hun online zichtbaarheid worstelen neem ik dat graag even als voorbeeld.
Ga voor de verandering eens meer aan je online zichtbaarheid werken.
Plan zeker 3 á 4 uur per week in om je hier mee bezig te houden. Met kleine stapjes kom je al een heel eind.

Best wel een dingetje…
Toen ik begon met ondernemen vond ik dat zichtbaarheidsverhaal ook wel een dingetje. Spannend vond ik het. Ik wilde het te perfect of anders niet. En wat als…?

Ik vond het een grote prioriteit maar was erg zoekende. Inmiddels merk ik dat ik daar steeds meer in groei en het leuker ga vinden. De bescheidenheid in deze neemt gestaag af. Ik ben online zichtbaar op mijn manier zoals het mij kenmerkt en voor mij werkt. Mijn eigen uniekheid waarvan ik wil dat mensen mij zo leren kennen.

Het kost veel tijd. Tijd om alles te bedenken. Uit te werken. Origineel te zijn. Inspiratie op te doen.
Afbeeldingen te bewerken etc. Tijd waarvan ik weet dat het zich vroeg of laat gaat terugverdienen.
En daarom maak ik er mijn prioriteit van!

Ga “gewoon” doen!
Het beste advies wat ik steeds krijg, geef ik ook vanuit eigen ervaring dat het werkt, graag ook aan jou: ga gewoon doen! Begin gewoon. Werk stapje voor stapje aan je online zichtbaarheid en je relaties. Over enkele weken kun je zien wat het je al heeft opgeleverd.

Kiezen of delen.
Vind je het lastig om daar tijd voor te maken of zie je er erg tegen op? Je hoeft niet alles alleen te doen.

Je kunt er ook voor kiezen om een Virtual Assistant (VA) in te schakelen, zodat jij aan je echte prioriteiten werkt terwijl je op de andere werkzaamheden door een VA wordt ontzorgt. Uitbesteden is tenslotte ook een manier van “gewoon (laten) doen”, toch?

Dus beste ondernemers, wat kost jou het meeste tijd?
En waar ga jij je prioriteiten op instellen?

Succes!
By Constance